De lijst CO2-emissiefactoren is per categorie of als totale lijst te bekijken. Ook is de lijst beschikbaar als download

De lijst CO2-emissiefactoren is zelf geen instrument om de CO2-uitstoot te berekenen, maar heeft als doel eenduidige basiscijfers te leveren voor CO2-instrumenten.

Onder Gebruik vindt u uitleg over hoe deze lijst is te gebruiken, voor wie de lijst is bedoeld en een overzicht van instrumenten die gebruik maken van de lijst CO2-emissiefactoren.

Wijzigingen in de lijsten CO2-emissiefactoren worden bijgehouden. Zie het versiebeheer voor de wijzigingen vanaf november 2014 – heden.

Totale lijst

      Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW) Kg CO2/eenheid (TTW) Kg CO2/eenheid (WTT) Bron Toelichting Datum  
Brandstoffen voertuigen en schepen Benzine (E95) (NL) liter 2,740 2,269 0,471 [2]
Benzine (E95) (EUR) liter 2,800 2,300 0,500 [15]
Benzine (puur) liter 2,880 2,420 0,460 [15]
Bio-ethanol (E85) liter 1,083 0,373 0,710 [2]
Bio-ethanol liter 1,240 0,000 1,240 [15]
Bio-ethanol (maïs) liter 2,186 [6]
Bio-ethanol (tarwe met WKK) liter 1,390 [6]
Bio-ethanol (suikerriet) liter 0,914 [6]
Diesel (NL) liter 3,230 2,606 0,624 [2]
Diesel (EUR) liter 3,200 2,580 0,620 [15]
Diesel (puur) liter 3,240 2,670 0,570 [15]
Biodiesel (B100) (NL) liter 3,154 0,024 3,130 [2]
Biodiesel (B100) (EUR) liter 1,920 0,000 1,920 [15]
Biodiesel (B100) uit afgewerkte olien liter 0,345 0,000 0,345 [6]
Waterstof kg 12,53 0,000 12,53 [2]
LPG (NL) liter 1,806 1,610 0,196 [2]
LPG (EU) liter 1,900 1,700 0,200 [15]
LNG kg 3,370 2,700 0,670 [15]
CNG (aardgas) (NL) kg 2,728 2,234 0,494 [2]
CNG (aardgas) (EUR) kg 3,070 2,680 0,390 [15]
Bio-CNG (groengas) kg 1,039 0,045 0,994 [2]
Marine Diesel Oil liter 3,530 2,920 0,610 [15]
Marine Gas Oil liter 3,490 2,880 0,610 [15]
Heavy Fuel Oil liter 3,310 3,050 0,260 [15]
Brandstoffen energiecentrales en individuele warmteopwekking Stookolie liter 3,185 [6] jan '15
Ruwe aardolie kg 3,130 [1] jan '15
Orimulsion kg 2,118 [1] jan '15
Aargascondensaat kg 2,825 [1] jan '15
Petroleum kg 3,099 [1] jan '15
Leisteenolie kg 2,793 [1] jan '15
Ethaan kg 2,784 [1] jan '15
Nafta kg 3,225 [1] jan '15
Bitumen kg 3,381 [1] jan '15
Smeerolien kg 3,035 [1] jan '15
Petroleumcokes kg 3,432 [1] jan '15
Raffinaderijgrondstoffen kg 3,152 [1] jan '15
Raffinaderij gas kg 3,028 [1] jan '15
Chemisch restgas kg 2,820 [1] jan '15
Overige olien kg 2,947 [1] jan '15
Antraciet kg 2,880 [1] jan '15
Cokeskolen kg 2,688 [1] jan '15
Cokeskolen (cokeovens) kg 2,728 [1] jan '15
Cokeskolen (basismetaal) kg 2,568 [1] jan '15
Steenkool kg 2,339 [1] jan '15
Sub-bitumeneuze kool kg 1,816 [1] jan '15
Bruinkool kg 2,020 [1] jan '15
Bitumenezue leisteen kg 0,952 [1] jan '15
Turf kg 1,035 [1] jan '15
Steenkool - bruinkoolbriketten kg 2,018 [1] jan '15
Aardgas Nm3 1,890 1,791 0,099 [1] en [22] dec '17
Propaan liter 1,725 1,530 0,195 [6] en [2] jan '15
Biogas (stortgas) Nm3 0,398 0,000 0,398 [6] jan '15
Biogas (covergisting) Nm3 1,260 0,000 1,260 [6] jan '15
Elektriciteit Stroometiket nvt VARIABEL 0,053 [23] en [28] dec '17
Grijze stroom kWh 0,649 0,572 0,077 [23] en [28] dec '17
Stroom (onbekend) kWh 0,413 0,361 0,053 [23] en [28] dec '17
Windkracht kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28] dec '17
Waterkracht kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28] dec '17
Zonne-energie kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28] dec '17
Biomassa kWh 0,075 0 0,075 [23] en [28] dec '17
Warmtelevering
STEG-centrale GJ 35,97 32,53 3,44 [25] mei '16
Afvalverbrandingsinstallatie GJ 26,49 23,06 3,44 [25] mei '16
Geothermie GJ 25,05 23,41 1,65 [25] mei '16
Biomassa (pellets) GJ 25,82 15,30 10,52 [25] mei '16
Restwarmte met bijstook GJ 21,53 20,63 0,90 [25] mei '16
Restwarmte zonder bijstook GJ 8,80 7,90 0,9 [25] mei '16
Personenvervoer
Auto Brandstofsoort onbekend Gewichtsklasse onbekend voertuigkilometer 0,220 0,181 0,039 [2]
Benzine Klein (< 950 kg) voertuigkilometer 0,177 0,147 0,030 [2]
Benzine Middel (950 - 1.350 kg) voertuigkilometer 0,224 0,186 0,038 [2]
Benzine Groot (>1.350 kg) voertuigkilometer 0,253 0,210 0,043 [2]
Benzine Hybride voertuigkilometer 0,171 0,142 0,029 [2]
Benzine plug-in hybride voertuigkilometer 0,146 0,088 0,058 [2]
Diesel Klein (voertuiggewicht< 1050 kg) voertuigkilometer 0,168 0,135 0,033 [2]
Diesel Middel (voertuiggewicht 1050 - 1.450 kg) voertuigkilometer 0,213 0,171 0,042 [2]
Diesel Groot (voertuiggewicht > 1.450 kg) voertuigkilometer 0,241 0,193 0,047 [2]
Diesel Hybride voertuigkilometer 0,157 0,126 0,031 [2]
LPG Licht (voertuiggewicht < 1000 kg) voertuigkilometer 0,192 0,175 0,016 [2]
LPG Middel (voertuiggewicht 1000 - 1.400 kg) voertuigkilometer 0,196 0,175 0,021 [2]
LPG Zwaar (voertuiggewicht >1.400 kg) voertuigkilometer 0,221 0,198 0,024 [2]
Aardgas/ CNG Licht (voertuiggewicht < 1100 kg) voertuigkilometer 0,149 0,122 0,027 [2]
Aardgas/ CNG Gemiddeld (voertuiggewicht 1100 - 1.500 kg) voertuigkilometer 0,189 0,154 0,035 [2]
Aardgas/ CNG Zwaar voertuiggewicht >1.500 kg) voertuigkilometer 0,214 0,174 0,039 [2]
Bio-CNG Gemiddeld voertuigkilometer 0,075 0,006 0,070 [2]
Bio-ethanol (E85) Gemiddeld voertuigkilometer 0,122 0,042 0,081 [2]
Biodiesel EURO5 (B100) Gemiddeld voertuigkilometer 0,207 0,001 0,206 [2]
Waterstof Gemiddeld voertuigkilometer 0,126 0,000 0,126 [2]
Elektrisch Grijze stroom voertuigkilometer 0,107 0,000 0,107 [2]
Fiets Elektrisch Grijze stroom voertuigkilometer 0,007 0,000 0,001 [2]
Minibus (max. 8 personen) Diesel voertuigkilometer 0,298 0,240 0,058 [2]
Minibus Benzine voertuigkilometer 0,312 0,252 0,060
Minibus LPG voertuigkilometer 0,274 0,221 0,053
Toeringcar Diesel reizigerskilometer 0,033 0,027 0,006 [2]
Diesel voertuigkilometer 1,043 0,853 0,190 [2]
OV algemeen reizigerskilometer 0,036 0,025 0,011 [2] en [29] dec '17
Trein Treintype onbekend Gemiddeld reizigerskilometer 0,006 0,005 0,001 [2] en [29] dec '17
Stoptrein Gemiddeld reizigerskilometer 0,024 0,019 0,005 [2] en [29] dec '17
Intercity reizigerskilometer 0,000 0,000 0,000 [2] en [29] dec '17
Trein Internationaal reizigerskilometer 0,026 0,000 0,026 [2] en [29] dec '17
Bus Type onbekend Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,140 0,113 0,027 [2]
Streekbus Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,135 0,109 0,026 [2]
Stadsbus Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,146 0,118 0,028 [2]
Type onbekend Elektrisch reizigerskilometer 0,134 0,000 0,134 [2]
Metro Elektrisch reizigerskilometer 0,095 0,000 0,095 [2]
Tram Elektrisch reizigerskilometer 0,084 0,000 0,084 [2]
Vliegtuig Regionaal < 700 km reizigerskilometer 0,297 0,278 0,019 [2]
Europees 700 - 2.500 km reizigerskilometer 0,200 0,187 0,013 [2]
Intercontinentaal > 2.500 km reizigerskilometer 0,147 0,137 0,010 [2]
Goederenvervoer
Bulkgoederen Bestelauto > 2 ton tonkilometer 1,153 0,895 0,258 [24], tabel 6 jan '17
Vrachtwagen Klein (< 10 ton) tonkilometer 0,432 0,336 0,096 [24], tabel 6 jan '17
Gemiddeld (10-20 ton) tonkilometer 0,259 0,201 0,058 [24], tabel 6 jan '17
Groot (>20 ton) tonkilometer 0,110 0,086 0,024 [24], tabel 6 jan '17
Trekker met oplegger zwaar tonkilometer 0,082 0,064 0,018 [24], tabel 6 jan '17
LZV tonkilometer 0,079 0,061 0,018 [24], tabel 6 jan '17
Trein Diesel tonkilometer 0,018 0,014 0,004 [24], tabel 13 jan '17
Elektrisch tonkilometer 0,010 0 0,010 [24], tabel 13 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,012 0,003 0,009 [24] jan '17
Binnenvaart Klein, 300-600 ton (Spits-Kempenaar) tonkilometer 0,041 0,032 0,009 [24], tabel 18 jan '17
550 ton tonkilometer vervalt jan '17
Gemiddeld, 1500-3000 ton (RHK-groot Rijnschip) tonkilometer 0,030 0,023 0,007 [24], tabel 19 jan '17
Groot, 5000-11000 ton (koppelverband-duwbak) tonkilometer 0,021 0,016 0,005 [24], tabel 19 jan '17
Zeevaart Klein (0-5 dwkt) tonkilometer 0,027 0,022 0,005 [24], tabel 24 jan '17
Middel (5-10 dwkt) tonkilometer 0,021 0,017 0,004 [24], tabel 24 jan '17
Groot (10-20 dwkt) tonkilometer 0,015 0,012 0,003 [24], tabel 25 jan '17
Containers Bestelauto tonkilometer vervalt, zie bulk en stukgoederen jan '17
Vrachtwagen 3,5 tot 10 ton tonkilometer vervalt jan '17
10 tot 20 ton tonkilometer vervalt jan '17
> 20 ton tonkilometer 0,200 0,155 0,045 [24], tabel 9 jan '17
> 20 ton met aanhanger tonkilometer 0,117 0,091 0,026 [24], tabel 9 jan '17
Trekker met oplegger zwaar tonkilometer 0,102 0,080 0,022 [24], tabel 9 jan '17
LZV tonkilometer 0,093 0,073 0,020 [24], tabel 9 jan '17
Trein Diesel tonkilometer 0,030 0,023 0,007 [24], tabel 15 jan '17
Elektrisch tonkilometer 0,016 0 0,016 [24], tabel 15 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,019 0,005 0,014 [24] jan '17
Binnenvaart 40 TEU (Neo Kemp) tonkilometer 0,045 0,035 0,010 [24], tabel 21 jan '17
96 TEU (Rijn Herne Kanaal) tonkilomete 0,044 0,034 0,010 [24], tabel 21 jan '17
208 TEU (Groot Rijnschip) tonkilometer 0,024 0,018 0,006 [24], tabel 21 jan '17
348 TEU (koppelverband) tonkilometer 0,017 0,013 0,004 [24], tabel 21 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,019 0,005 0,014 [24] jan '17
Zeevaart 150 TEU tonkilometer vervalt jan '17
Klein (635 TEU, feeder) tonkilometer 0,035 0,027 0,008 [24], tabel 27 jan '17
Gemiddelde (4080 TEU, panamax) tonkilometer 0,021 0,016 0,005 [24], tabel 27 jan '17
Groot (8170 TEU, Suezmax) tonkilometer 0,015 0,012 0,003 [24], tabel 27 jan '17
Koudemiddelen R22 kg 1810 [7] jan '15
R134a kg 1430 [7] jan '15
R125 kg 3500 [7] jan '15
R143a kg 4470 [7] jan '15
R32 kg 675 [7] jan '15
R404a (44% R125; 52% R143a; 4% R134a) kg 3922 [7] jan '15
R507 (50% R143a; 50% R125) kg 3985 [7] jan '15
R407c (23% R32; 25% R125; 52% R134a) kg 1774 [7] jan '15
R410a (50% R32; 50% R125) kg 2088 [7] jan '15
R417a (46,6% R125; 50% R134a; 3,4% butaan) kg 2346 [7] dec '17
R422d (65,1% R125; 31,5% R134a; 3,4% R600a) kg 2729 [7] jan '15

Brandstoffen voertuigen

In deze tabel staan CO2-emissiefactoren van brandstoffen die worden gebruikt voor vervoer. De factoren hebben betrekking op:

  • Het gebruik van de energiedrager. In het geval van vervoer worden deze ook wel tank-to-wheel emissies genoemd). Het gaat hier dus om de productie van arbeid (bijvoorbeeld de omzetting van elektriciteit in beweging).
  • De productie van de energiedrager, (in het geval van vervoer worden deze ook wel de well-to-tank emissies genoemd. Het gaat hier om de processen bij de conversie van energiebron naar energiedrager
  • De optelsom van beide ketenonderdelen. Het gebruik van energie + de gelieerde voorketen) (‘well-to-wheel emissies’).

Het is afhankelijk van het doel van de CO2-inventaris of men alleen de tank-to-wheel emissiefactor hanteert of de well-to-wheel emissiefactor. In het laatste geval is het transparant om de twee onderdelen van de factor beiden te noemen.

Brandstoffen voertuigen en schepen     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

Totaal

Kg CO2/eenheid (TTW)

Energiegebruik

Kg CO2/eenheid (WTT)

Energieproductie

Bron Toelichting    
Benzine (E95) (NL) liter 2,740 2,269 0,471 [2]
Benzine (E95) (EUR) liter 2,800 2,300 0,500 [15]
Benzine (puur) liter 2,880 2,420 0,460 [15]
Bio-ethanol (E85) liter 1,083 0,373 0,710 [2]
Bio-ethanol liter 1,240 0,000 1,240 [15]
Bio-ethanol (maïs) liter 2,186 [6]
Bio-ethanol (tarwe met WKK) liter 1,390 [6]
Bio-ethanol (suikerriet) liter 0,914 [6]
Diesel (NL) liter 3,230 2,606 0,624 [2]
Diesel (EUR) liter 3,200 2,580 0,620 [15]
Diesel (puur) liter 3,240 2,670 0,570 [15]
Biodiesel (B100) (NL) liter 3,154 0,024 3,130 [2]
Biodiesel (B100) (EUR) liter 1,920 0,000 1,920 [15]
Biodiesel (B100) uit afgewerkte olien liter 0,345 0,000 0,345 [6]
Waterstof kg 12,53 0,000 12,53 [2]
LPG (NL) liter 1,806 1,610 0,196 [2]
LPG (EU) liter 1,900 1,700 0,200 [15]
LNG kg 3,370 2,700 0,670 [15]
CNG (aardgas) (NL) kg 2,728 2,234 0,494 [2]
CNG (aardgas) (EUR) kg 3,070 2,680 0,390 [15]
Bio-CNG (groengas) kg 1,039 0,045 0,994 [2]
Marine Diesel Oil liter 3,530 2,920 0,610 [15]
Marine Gas Oil liter 3,490 2,880 0,610 [15]
Heavy Fuel Oil liter 3,310 3,050 0,260 [15]

Brandstoffen energieopwekking

In deze tabel staan CO2-emissiefactoren van brandstoffen die gebruikt worden in energiecentrales of gebouwgebonden installaties, voor de opwekking van elektriciteit en/of warmte. Hier wordt onderscheid gemaakt in:

  • Een factor die betrekking heeft op de CO2-emissies door het gebruik van energiedragers in een energiecentrale (oftewel de productie van de energie in de vorm van elektriciteit en/of warmte.
  • Een factor die betrekking heeft op de productie van de energiedrager (de conversie van energiebron naar energiedragers die ingezet worden in energiecentrales).
  • De optelsom van de emissies in beide ketenonderdelen.

Brandstoffen energiecentrales en individuele warmteopwekking     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

Totaal

Kg CO2/eenheid (TTW)

Conversie

Kg CO2/eenheid (WTT)

Productie brandstof(fen)

Bron Toelichting Datum  
Stookolie liter 3,185 [6] jan '15
Ruwe aardolie kg 3,130 [1] jan '15
Orimulsion kg 2,118 [1] jan '15
Aargascondensaat kg 2,825 [1] jan '15
Petroleum kg 3,099 [1] jan '15
Leisteenolie kg 2,793 [1] jan '15
Ethaan kg 2,784 [1] jan '15
Nafta kg 3,225 [1] jan '15
Bitumen kg 3,381 [1] jan '15
Smeerolien kg 3,035 [1] jan '15
Petroleumcokes kg 3,432 [1] jan '15
Raffinaderijgrondstoffen kg 3,152 [1] jan '15
Raffinaderij gas kg 3,028 [1] jan '15
Chemisch restgas kg 2,820 [1] jan '15
Overige olien kg 2,947 [1] jan '15
Antraciet kg 2,880 [1] jan '15
Cokeskolen kg 2,688 [1] jan '15
Cokeskolen (cokeovens) kg 2,728 [1] jan '15
Cokeskolen (basismetaal) kg 2,568 [1] jan '15
Steenkool kg 2,339 [1] jan '15
Sub-bitumeneuze kool kg 1,816 [1] jan '15
Bruinkool kg 2,020 [1] jan '15
Bitumenezue leisteen kg 0,952 [1] jan '15
Turf kg 1,035 [1] jan '15
Steenkool - bruinkoolbriketten kg 2,018 [1] jan '15
Aardgas Nm3 1,890 1,791 0,099 [1] en [22] dec '17
Propaan liter 1,725 1,530 0,195 [6] en [2] jan '15
Biogas (stortgas) Nm3 0,398 0,000 0,398 [6] jan '15
Biogas (covergisting) Nm3 1,260 0,000 1,260 [6] jan '15


Elektriciteit

In onderstaande tabel staan CO2-emissiefactoren van het gebruik van elektriciteit uit specifieke energiebronnen. Elektriciteitsgebruik veroorzaakt geen directe emissies bij gebruik. De factoren die genoemd staan betreffen:

–   De CO2-emissies bij de productie van de elektriciteit (conversie oftewel TTW).

–   De CO2-emissies bij de productie van de energiedragers die de elektriciteitscentrale gebruikt (productie brandstoffen oftewel WTT).

–   De optelsom van de emissies in beide ketenonderdelen (totaal oftewel WTW).

 

De emissiefactor van elektriciteit is sterk afhankelijk van de bron. Zoek voor het berekenen van uw footprint uit welk soort elektriciteit u gebruikt.

 

Bronnen van stroom:

 

Heeft u grijze stroom, gebruik dan de gemiddelde factor voor grijze stroom.

Het is nauwkeuriger om de CO2-emissiefactor te gebruiken, die de leverancier van grijze stroom rapporteert op het stroometiket. In de praktijk is dit echter niet gangbaar, omdat het stroometiket per periode varieert en CO2-footprints hierdoor over de jaren heen niet meer goed vergelijkbaar en analyseerbaar zijn. De meeste CO2-berekeningsinstrumenten rekenen dan ook alleen met de gemiddelde factor voor grijze stroom.

Let op: De CO2-emissiefactor op het stroometiket is exclusief de emissies in de voorketen (De voorketen bestaat uit het produceren, inzamelen, voorbehandelen en vervoeren van de brandstof voor de centrale). Voor grijze stroom is dit gemiddeld zo’n 77 gram CO2/kWh.

 

Heeft u groene stroom, kijk dan goed op het stroometiket. Hierop staat de herkomst en de bron van de geleverde groene stroom (de zogenaamde Garantie van Oorsprong (GvO)). Vermeld deze bron en herkomst duidelijk in rapportages.

Let op: Het is heden gangbaar om aan uit het buitenland geïmporteerde GVO’s van groene stroom de CO2-emissiefactor van grijze stroom toe te kennen, omdat deze import van GVO’s geen bijdrage levert aan de vergroening van de elektriciteitsproductie in Europa. Alleen bij Nederlandse groene stroom rekent u met de CO2-emissiefactor die in onderstaande lijst staat. De CO2-prestatieladder schrijft dat voor en de meeste CO2-berekeningsinstrumenten passen deze berekeningswijze toe. Deze denkwijze is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en wijkt af van internationale politieke afspraken.

 

Is de bron van uw stroom onbekend en niet te achterhalen, bijvoorbeeld als deze door een derde wordt ingekocht, dan kan de emissiefactor voor ‘onbekende stroom’ gekozen worden. Gebruik van deze factor dient echter zoveel mogelijk vermeden te worden.

Elektriciteit     Eenheid Kg CO2/eenheid
Totaal WTW
Kg CO2/eenheid productie elektriciteit (TTW) Kg CO2/eenheid
Productie brandstof(fen) (WTT)
Bron Toelichting Datum  
STROOMETIKET nvt VARIABEL 0,053 [23] en [28] dec '17
Grijze stroom kWh 0,649 0,572 0,077 [23] en [28] dec '17
Stroom (onbekend) kWh 0,413 0,361 0,053 [23] en [28] dec '17
Windkracht kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28]
Waterkracht kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28]
Zonne-energie kWh 0,000 0,000 0,000 [12] en [28]
Biomassa kWh 0,075 0,000 0,075 [23] en [28] dec '17

Warmtelevering

In onderstaande tabel staan CO2-emissiefactoren voor geleverde warmte. Het betreft warmte die wordt opgewekt door derden en getransporteerd middels een warmtenet. De emissiefactor is gegeven per bron en opgesplitst in:

–   directe CO2-emissies bij de productie van de warmte (directe emissies oftewel TTW). Hierbij horen ook de emissies van benodigde ‘bijstook’ met aardgas (wanneer er op piekmomenten niet voldoende hernieuwbare energie, biogeen afval of fossiele restwarmte beschikbaar is).

–   indirecte CO2-emissies bij de productie van de energiedragers, het transport van de warmte door het net én een verrekening van de elektrische energie die verloren gaat door het aftappen van de warmte bij een STEG of AVI (indirecte emissies oftewel WTT).

–   De optelsom van de emissies in beide ketenonderdelen (totaal oftewel WTW).

 

De emissiefactor van warmte is sterk afhankelijk van de bron.

Het is wetenschappelijk niet haalbaar gebleken om een gemiddelde factor door te rekenen en te publiceren. Voor het berekenen van uw footprint dient u derhalve eerst contact op te nemen met uw leverancier om uit te zoeken uit welke bron uw warmte komt.

Is de bron van uw warmte onbekend en niet te achterhalen, dan kan de emissiefactor voor ‘warmte onbekend’ gekozen worden. Deze is gelijk aan die van STEG. Gebruik van deze factor dient echter zoveel mogelijk vermeden te worden.

 

Bronnen van warmte:

De meeste warmte die via een warmtenet geleverd wordt, is afkomstig van STEG-centrales (69%) of kleinschalige WKK-installaties (16%). Deze centrales en WKK-installaties maken gebruik van aardgas en onttrekken met behulp van warmtekrachtkoppeling (WKK) warmte aan de elektriciteitsproductie. Helaas daalt hierdoor het rendement van de elektriciteitsopwekking, maar toch wordt zo efficiënter omgegaan met fossiele brandstof.

Er is ook warmte waarbij niet direct fossiele brandstoffen ingezet worden (15%). Hierbij kan het gaan om aardwarmte (geothermie), warmte uit de verbranding van biomassa (met name houtbrandstof en biogeen afval) of warmte die vrijkomt bij afvalverbranding (AVI) of restwarmte uit industriële processen. Ook deze soorten warmte veroorzaken CO2-uitstoot.

Warmtelevering     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

Totaal

Kg CO2/eenheid
Conversie (direct)
Kg CO2/eenheid
Productie (indirect) brandstof(fen)
Bron Toelichting Datum  
STEG-centrale GJ 35,97 32,53 3,44 [25] mei '16
Afvalverbrandingsinstallatie GJ 26,49 23,06 3,44 [25] mei '16
Geothermie GJ 25,05 23,41 1,65 [25] mei '16
Biomassa (pellets) GJ 25,82 15,30 10,52 [25] mei '16
Restwarmte met bijstook GJ 21,53 20,63 0,90 [25] mei '16
Restwarmte zonder bijstook GJ 8,80 7,90 0,90 [25] mei '16


Personenvervoer

De totale uitstoot van broeikasgassen wordt berekend door de gebruikte hoeveelheid brandstof(fen) en/of elektriciteit (in eenheden als liter, kg of kWh) van de gebruikte vervoersopties te vermenigvuldigen met de factoren uit de desbetreffende categorie (brandstoffen voertuigenelektriciteit). Deze berekeningen zijn het meest exact, omdat het reële waarden zijn: het brandstof en/of elektriciteitsverbruik van voertuigen zoals die gemeten zijn in de praktijk.

Als er geen gegevens m.b.t. het energiegebruik voorhanden zijn kan de uitstoot geschat worden met behulp van onderstaande factoren uit de categorie personenvervoer.

De uitstoot broeikasgassen door personenvervoer wordt berekend door het aantal reizigerskilometers te vermenigvuldigen met de emissiefactoren uit de categorie personenvervoer. Een reizigerskilometer is een eenheid voor de afstand die een individuele reiziger met een bepaald vervoermiddel aflegt. Bij personenauto’s moet dus elke individuele reisafstand vermenigvuldigd worden met de factor uit de categorie personenvervoer en vervolgens gedeeld door het aantal inzittenden.

In deze tabel staan CO2-emissiefactoren per vervoersmodaliteit voor personenvervoer. De factoren hebben betrekking op:

  • De directe emissie bij gebruik van het vervoermiddel. (ook wel tank-to-wheel emissies genoemd).
  • De indirecte emissies bij de productie van de brandstof. (ook well-to-tank emissies genoemd).
  • De optelsom van beide ketenonderdelen (Well to Wheel genoemd).

Personenvervoer     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

TOTAAL (Well to Wheel)

Kg CO2/eenheid (TTW)

Tank to Wheel

Kg CO2/eenheid (WTT)

Well to Tank

Bron Toelichting Datum  
Auto Brandstofsoort onbekend Gewichtsklasse onbekend voertuigkilometer 0,220 0,181 0,039 [2]
Benzine Klein (< 950 kg) voertuigkilometer 0,177 0,147 0,030 [2]
Benzine Middel (950 - 1.350 kg) voertuigkilometer 0,224 0,186 0,038 [2]
Benzine Groot (>1.350 kg) voertuigkilometer 0,253 0,210 0,043 [2]
Benzine Hybride voertuigkilometer 0,171 0,142 0,029 [2]
Benzine plug-in hybride voertuigkilometer 0,146 0,088 0,058 [2]
Diesel Klein (voertuiggewicht< 1050 kg) voertuigkilometer 0,168 0,135 0,033 [2]
Diesel Middel (voertuiggewicht 1050 - 1.450 kg) voertuigkilometer 0,213 0,171 0,042 [2]
Diesel Groot (voertuiggewicht > 1.450 kg) voertuigkilometer 0,241 0,193 0,047 [2]
Diesel Hybride voertuigkilometer 0,157 0,126 0,031 [2]
LPG Licht (voertuiggewicht < 1000 kg) voertuigkilometer 0,192 0,175 0,016 [2]
LPG Middel (voertuiggewicht 1000 - 1.400 kg) voertuigkilometer 0,196 0,175 0,021 [2]
LPG Zwaar (voertuiggewicht >1.400 kg) voertuigkilometer 0,221 0,198 0,024 [2]
Aardgas/ CNG Licht (voertuiggewicht < 1100 kg) voertuigkilometer 0,149 0,122 0,027 [2]
Aardgas/ CNG Gemiddeld (voertuiggewicht 1100 - 1.500 kg) voertuigkilometer 0,189 0,154 0,035 [2]
Aardgas/ CNG Zwaar voertuiggewicht >1.500 kg) voertuigkilometer 0,214 0,174 0,039 [2]
Bio-CNG Gemiddeld voertuigkilometer 0,075 0,006 0,070 [2]
Bio-ethanol (E85) Gemiddeld voertuigkilometer 0,122 0,042 0,081 [2]
Biodiesel EURO5 (B100) Gemiddeld voertuigkilometer 0,207 0,001 0,206 [2]
Waterstof Gemiddeld voertuigkilometer 0,126 0,000 0,126 [2]
Elektrisch Grijze stroom voertuigkilometer 0,107 0,000 0,107 [2]
Fiets Elektrisch Grijze stroom voertuigkilometer 0,007 0,000 0,001 [2]
Minibus (max. 8 personen) Diesel voertuigkilometer 0,298 0,240 0,058 [2]
Minibus Benzine voertuigkilometer 0,312 0,252 0,060
Minibus LPG voertuigkilometer 0,274 0,221 0,053
Toeringcar Diesel reizigerskilometer 0,033 0,027 0,006 [2]
Diesel voertuigkilometer 1,043 0,853 0,190 [2]
OV algemeen reizigerskilometer 0,036 0,025 0,011 [2] en [29] dec '17
Trein Treintype onbekend Gemiddeld reizigerskilometer 0,006 0,005 0,001 [2] en [29] dec '17
Stoptrein Gemiddeld reizigerskilometer 0,024 0,019 0,005 [2] en [29] dec '17
Intercity reizigerskilometer 0,000 0,000 0,000 [2] en [29] dec '17
Trein internationaal reizigerskilometer 0,026 0,000 0,026 [2] en [29] dec '17
Bus Type onbekend Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,140 0,113 0,027 [2]
Streekbus Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,135 0,109 0,026 [2]
Stadsbus Brandstof onbekend reizigerskilometer 0,146 0,118 0,028 [2]
Type onbekend Elektrisch reizigerskilometer 0,134 0,000 0,134 [2]
Metro Elektrisch reizigerskilometer 0,095 0,000 0,095 [2]
Tram Elektrisch reizigerskilometer 0,084 0,000 0,084 [2]
Vliegtuig Regionaal < 700 km reizigerskilometer 0,297 0,278 0,019 [2]
Europees 700 - 2.500 km reizigerskilometer 0,200 0,187 0,013 [2]
Intercontinentaal > 2.500 km reizigerskilometer 0,147 0,137 0,010 [2]

Goederenvervoer

De totale uitstoot van broeikasgassen wordt bij voorkeur berekend door de gebruikte hoeveelheid brandstof(fen) en/of elektriciteit (in eenheden als liter, kg of kWh) van de gebruikte vervoersopties te vermenigvuldigen met de factoren uit de desbetreffende categorie (brandstoffen voertuigen, elektriciteit). Deze berekeningen zijn het meest exact, omdat deze gebaseerd zijn op het daadwerkelijke brandstofverbruik. Als er geen gegevens m.b.t. het brandstofverbruik voorhanden zijn, kan de uitstoot geschat worden met behulp van de factoren uit onderstaande categorie goederenvervoer.

De uitstoot van broeikasgassen door goederenvervoer kunt u berekenen door het aantal tonkilometers te vermenigvuldigen met de emissiefactor van het betreffende vervoersmiddel.
Een tonkilometer is 1 ton goederen dat 1 km in een bepaald transportmiddel aflegt.

De onderstaande emissies per tonkilometer zijn berekend middels een schatting van de gemiddelde belading van het type vrachtvervoer (modaliteit), een gemiddelde (weg)situatie en het gemiddelde percentage productieve kilometers cq. leegrijden van de bepaalde modaliteit. De cijfers gaan uit van de werkelijk afgelegde afstand met het vervoermiddel (niet op basis van vogelvlucht afstanden). Voor- en natransport is niet meegenomen in de emissiecijfers.
Er wordt tevens onderscheid gemaakt tussen zogenaamd bulk- en stukgoederen aan de ene kant en containervervoer aan de andere kant, omdat de beladingsgraad en het aantal productieve kilometers tussen beide soorten vervoer sterk kan verschillen. In het bulk- en stukgoederenvervoer gaat het over het algemeen om los gestorte goederen (bulk) en goederen die direct op of in een vrachtwagen geladen worden (grote constructies, pallet en pakketvervoer), waarbij het laadvermogen veelal bepaalt hoeveel goederen geladen kunnen worden. In het containervervoer vormt het laadvolume de bepalende factor. Het gemiddelde gewicht van een volle 20 voetscontainer (1 TEU) is 10,5 ton.
Nb. De lijst gaat zoveel mogelijk uit van gemiddelde waarden om de hanteerbaarheid te vergroten. Voor meer exacte (bijv. zogenaamde modal shift-) berekeningen verwijzen we naar het brondocument.

 

Goederenvervoer     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

TOTAAL (Well to Wheel)

Kg CO2/eenheid (TTW)

Tank to Wheel

Kg CO2/eenheid (WTT)

Well to Tank

Bron Toelichting Datum
Bulk- en stukgoederen Bestelauto > 2 ton tonkilometer 1,153 0,895 0,258 [24], tabel 6 jan '17
Vrachtwagen Klein (<10 ton) tonkilometer 0,432 0,336 0,096 [24], tabel 6 jan '17
Gemiddeld (10-20 ton) tonkilometer 0,259 0,201 0,058 [24], tabel 6 jan '17
Groot (> 20 ton) tonkilometer 0,110 0,086 0,024 [24], tabel 6 jan '17
Trekker met oplegger zwaar tonkilometer 0,082 0,064 0,018 [24], tabel 6 jan '17
LZV tonkilometer 0,079 0,061 0,018 [24], tabel 6 jan '17
Trein Diesel tonkilometer 0,018 0,014 0,004 [24], tabel 13 jan '17
Elektrisch tonkilometer 0,010 0,000 0,010 [24], tabel 13 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,012 0,003 0,009 [24] jan '17
Binnenvaart Klein, 300-600 ton (Spits-Kempenaar) tonkilometer 0,041 0,032 0,009 [24], tabel 18 jan '17
550 ton tonkilometer vervalt jan '17
Gemiddeld, 1500-3000 ton (RHK-groot Rijnschip) tonkilometer 0,030 0,023 0,007 [24], tabel 19 jan '17
Groot, 5000-11000 ton (koppelverband-duwbak) tonkilometer 0,021 0,016 0,005 [24], tabel 19 jan '17
Zeevaart, kustvaart Klein (0-5 dwkt) tonkilometer 0,027 0,022 0,005 [24], tabel 24 jan '17
Middel (5-10 dwkt) tonkilometer 0,021 0,017 0,004 [24], tabel 24 jan '17
Groot (10-20 dwkt) tonkilometer 0,015 0,012 0,003 [24], tabel 25 jan '17
Containers Bestelauto tonkilometer vervalt jan '17
Vrachtwagen 3,5 tot 10 ton tonkilometer vervalt jan '17
10 tot 20 ton tonkilometer vervalt jan '17
> 20 ton tonkilometer 0,200 0,155 0,045 [24], tabel 9 jan '17
> 20 ton met aanhanger tonkilometer 0,117 0,091 0,026 [24], tabel 9 jan '17
Trekker met oplegger zwaar tonkilometer 0,102 0,080 0,022 [24], tabel 9 jan '17
LZV tonkilometer 0,093 0,073 0,020 [24], tabel 9 jan '17
Trein Diesel tonkilometer 0,030 0,023 0,007 [24], tabel 15 jan '17
Elektrisch tonkilometer 0,016 0 0,016 [24], tabel 15 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,019 0,005 0,014 [24] jan '17
Binnenvaart 40 TEU (Neo Kemp) tonkilometer 0,045 0,035 0,010 [24], tabel 21 jan '17
96 TEU (Rijn Herne Kanaal) tonkilometer 0,044 0,034 0,010 [24], tabel 21 jan '17
208 TEU (Groot Rijnschip) tonkilometer 0,024 0,018 0,006 [24], tabel 21 jan '17
348 TEU (koppelverband) tonkilometer 0,017 0,013 0,004 [24], tabel 21 jan '17
Gemiddeld tonkilometer 0,034 0,026 0,008 [24], tabel 21 jan '17
Zeevaart 150 TEU tonkilometer vervalt jan '17
Klein (635 TEU, feeder) tonkilometer 0,035 0,027 0,008 [24], tabel 27 jan '17
Gemiddeld (4080 TEU, panamax) tonkilometer 0,021 0,016 0,005 [24], tabel 27 jan '17
Groot (8170 TEU, Suezmax) tonkilometer 0,015 0,012 0,003 [24], tabel 27 jan '17


Koudemiddelen

In deze tabel staan enkele chemische stoffen en mengsels die o.a. als koelmiddel gebruikt worden en waarvan bekend is dat ze bijdragen aan het broeikaseffect als ze in het milieu terecht komen. De bijdrage aan het broeikaseffect wordt in de tabel uitgedrukt in CO2-equivalenten. Gebruik deze factoren alleen als het betreffende koelmiddel naar de atmosfeer weggelekt is.

 

Koudemiddelen     Eenheid Kg CO2/eenheid (WTW)

kg CO2-eq/kg koudemiddel

Kg CO2/eenheid (TTW) Kg CO2/eenheid (WTT) Bron Toelichting Datum  
R22 kg 1810 [7] jan '15
R134a kg 1430 [7] jan '15
R125 kg 3500 [7] jan '15
R143a kg 4470 [7] jan '15
R32 kg 675 [7] jan '15
R404a (44% R125; 52% R143a; 4% R134a) kg 3922 [7] jan '15
R507 (50% R143a; 50% R125) kg 3985 [7] jan '15
R407c (23% R32; 25% R125; 52% R134a) kg 1774 [7] jan '15
R410a (50% R32; 50% R125) kg 2088 [7] jan '15
R417a (46,6% R125; 50% R134a; 3,4% butaan) kg 2346 [7] jan '18
R422d (65,1% R125; 31,5% R134a; 3,4% R600a) kg 2729 [7] jan '15


Bronnen

1.

RvO: Nederlandse lijst Energiedragers en standaard CO2 emissiefactoren 2017

2. CE Delft, 2014. STREAM personenvervoer 2014
3. CE Delft, 2012. Achtergrondgegevens Stroometikettering 2011.
4. World Resources Institute, 2014. Green House Gas protocol – scope 2
5. LNG facts & figures
6. CE Delft, 2011. Conversiefactoren voor de CO2-prestatieladder ProRail Update factoren 2011
7. IPCC 2007 AR4: Myhre, G., D. Shindell, F.-M. Bréon, W. Collins, J. Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.-F. Lamarque, D. Lee, B. Mendoza, T. Nakajima, A. Robock, G. Stephens, T. Takemura and H. Zhang, 2013: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In: Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Stocker, T.F., D. Qin, G.-K. Plattner, M. Tignor, S.K. Allen, J. Boschung, A. Nauels, Y. Xia, V. Bex and P.M. Midgley (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.
http://www.climatechange2013.org/images/report/WG1AR5_Chapter08_FINAL.pdf
8. CEN-EN 16258:2012 (allocation methodology CO2 of Road Freight Transport
9. Milieu Centraal, Brondata Autokopen
10. CE Delft, 2008. STREAM – Studie naar transport emissies van alle modaliteiten
12. CE Delft, 2014 Achtergrond stroometikettering 2013
13. JRC (2013) [online] http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads
14. Compendium voor de leefomgeving (2014) [online] http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0386-Windvermogen-in-Nederland.html?i=6-38
15. NEN-EN 16258 (2012) GHG methodology freight transport (Annex I p.24 & Annex H p.51)
16. CE Delft/TNO, 2012
17. Spath P.L., M.K. Mann, D.R. Kerr, 1999. Life Cycle Assessment of Coal-fired Power Production, U.S. Department of Energy, National Renewable Energy Laboratory, http://www.nrel.gov/docs/fy99osti/25119.pdf 
18. Spath P.L., M.K. Mann, Life Cycle Assessment of a Natural Gas Combined-Cycle Power Generation System, U.S. Department of Energy, National Renewable Energy Laboratory, http://www.nrel.gov/docs/fy00osti/27715.pdf
19. IPCC [O. Edenhofer, R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, K. Seyboth, P. Matschoss, S. Kadner, T. Zwickel, P. Eickemeier, G. Hansen, S. Schlömer, C. von Stechow (eds)]. , 2011, IPCC Special Report on Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation. Prepared by Working Group III of the Intergovernmental Panel on Climate Change Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 1075 pp.
20. Harmelink M., L. Bosselaar, P. Boonekamp, J. Gerdes, R. Segers, H. Pouwelse, M. Verdonk, 2012. Berekening van de CO2-emissies, het primair fossiel energiegebruik en het rendement van elektriciteit in Nederland. Agentschap NL i.s.m. ECN, CBS en PBL.
21. United Nations Framework Convention on Climate Change, 2014. Report of the Conference of the Parties on its nineteenth session, held in Warsaw from 11 to 23 November 2013 Addendum Part two: Action taken by the Conference of the Parties at its nineteenth session.
22. Louwen, 2012. Comparison of Life Cycle Greenhouse Gas Emissions of Shale Gas with Conventional Fuels and Renewable Alternatives. Comparing a possible new fossiel fuel with commonly used energy sources in the Netherlands. Universiteit Utrecht, augustus 2012.
23. Otten M. & Afman M., 2015. Emissiekentallen elektriciteit – Kentallen inclusief upstream emissies. CE Delft.
24. CE Delft oktober 2016, Stream goederenvervoer 2016, Otten M, ’t Hoen M en Den Boer E.
25. CE Delft, 2016. Ketenemissies warmtelevering – Directe en indirecte CO2-emissies van warmtetechnieken.
26. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/02/09/evaluatie-warmtewet-en-toekomstig-marktontwerp-warmte
27.

 

28.

29.

Roberto Turconin, Alessio Boldrin, Thomas Astrup, 2013. Life cycle assessment (LCA) of electricity generation technologies: Overview, comparability and limitations. In: Renewable and Sustainable Energy Reviews 28 (2013) p. 555–565.

Milieucentraal, CE Delft & Stichting Stimular, 2017. co2factor stroomverbruik http://localhost:8888/co2emissiefactoren/co2-factor-stroomverbruik-20-11-2017/

Stimular, 2017. Emissiecijfers openbaar vervoer (dec, 2017) . http://localhost:8888/co2emissiefactoren/emissiecijfers-openbaar-vervoer-dec-2017/

 

Algemene toelichting

Doel en Reikwijdte

Deze lijst geeft een overzicht van kentallen die gebruikt kunnen worden voor carbon footprinting: het toerekenen van CO2 aan bedrijfsactiviteiten. Met de cijfers kan bijvoorbeeld de CO2-uitstoot worden berekend van de vervoermiddelen die door een bedrijf worden ingezet of de CO2-uitstoot die het woon-werkverkeer van een werknemer veroorzaakt.

Vrijwel alle gepresenteerde data zijn specifiek voor de Nederlandse situatie (Country Specific), tenzij dat anders is vermeld (aanduiding EUR).
Data zijn gebaseerd op de GWP100 (conform internationale afspraken)

Eenheden

De uitstoot van broeikasgassen wordt uitgedrukt in CO2-equivalenten met een tijdsframe van 100 jaar (GWP100).
Naast kooldioxide (CO2) zijn bij sommige activiteiten ook andere broeikasgassen relevant, met name lachgas en methaan. Lachgas komt vrij bij de productie van biomassa, welke gebruikt wordt als grondstof voor autobrandstof en brandstof voor energiecentrales. Methaan is een bijproduct van de delfstoffenwinning, de energieproductie en verbranding van brandstof. Methaan heeft een 25 keer en lachgas een 298 keer zo groot aardopwarmend vermogen dan CO2 (GWP) (Myhre et al., 2013).
Met name bij luchtvaart speelt naast de soort emissie ook de locatie een rol. Door de emissie in de hogere atmosfeer ontstaan diverse chemische veranderingen die een versterkend effect hebben. Peters et al. (2009), Lee et al. (2009) en Sausen (2005) schatten dat de som van de effecten voor een 1,9 keer hoger aardopwarmend vermogen zorgt dan op basis van enkel de CO2-equivalenten berekend wordt (dus GWPTOT = 1,9 x GWPCO2).

Scope

De genoemde factoren betreffen CO2-uitstoot die toegeschreven wordt aan het energiegebruik van een bedrijf. We hanteren de well-to-wheel benadering, waarbij de volgende onderdelen in de keten worden meegenomen:

(a) verbranding
de broeikasgassen die vrijkomen bij het gebruik (bijvoorbeeld van het voertuig), tenzij ze van organische oorsprong zijn. Bij gebruik van biobrandstoffen wordt de CO2-uitstoot via de uitlaat buiten beschouwing gelaten, ervan uitgaande dat deze CO2 deel uitmaakt van de korte koolstofcyclus.

(b) productie
de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van brandstof uit aardolie, aardgas of biomassa en/of de uitstoot van broeikasgassen bij de opwekking van stroom.

(c) winning
de uitstoot van broeikasgassen bij de winning van fossiele energiebronnen of de productie en winning van biomassa. Het vrijkomen van in bos en grasland opgeslagen CO2 door directe landgebruiksveranderingen worden daarbij meegenomen, net als indirecte landgebruiksveranderingen (ILUC genaamd). Deze toekenning van de indirecte landgebruiksveranderingen aan de productie van specifieke energiegewassen is echter nog onzeker. De wetenschappelijke kennis op dit vlak neemt snel toe, waarmee deze emissiefactoren mogelijke nog flink zullen wijzigen in de toekomst.

De uitstoot onder (a) wordt aangeduid als tank-to-wheel emissies en de uitstoot onder (b) + (c) als well-to-tank emissies. Het totaal ((a) + (b) + (c)) geeft de (well-to-wheel) emissies van de mobiliteit.

infographic LCA

Nb. De CO2-uitstoot van processen en activiteiten in de vervoerssector die niet direct met de bedrijfsactiviteit te maken hebben (bijvoorbeeld de aanleg van wegen en de bouw van voertuigen of energietechniek) zit niet in de emissiefactoren verwerkt, omdat deze grotendeels onafhankelijk zijn van het gebruik door voertuigen van specifieke bedrijven of individuen. Voor scenariostudies e.d. zijn de infrastructuurketen en de productieketen wel van belang, aangezien ze een substantieel onderdeel zijn van het CO2-profiel van mobiliteitsvoorzieningen, met name die van individueel personenvervoer. Bij de bepaling van de emissies in de brandstofketen worden niet de broeikasgassen meegenomen die vrijkomen door de bouw van elektriciteitscentrales en olieraffinaderijen, of de productie van zonnepanelen of bijvoorbeeld tractors voor de oogst van biomassa. Deze activiteiten worden namelijk toegeschreven aan de infrastructurele keten, die buiten de scope vallen van deze CO2-emissielijst.

Aansluiting met het GHG protocol en CDP

Een rapportage binnen de Corporate Standard van WRI’s GHG protocol, en ook de richtlijnen van het CDP, bestaat uit drie scopes.
In de eerste scope maakt een bedrijf een inventaris op van de directe CO2-emissies ten gevolge van bedrijfsactiviteiten. Deze uitstoot veroorzaakt het bedrijf dus zelf. Deze scope 1 emissies kunnen bestaan uit zowel tank-to-wheel als well-to-wheel emissies, afhankelijk van de activiteiten van het bedrijf. In scope 2 spelen ook indirecte emissies een rol. Het gaat hier om de emissies ten gevolge van energiegebruik, geleverd door derden. Deze emissies worden veroorzaakt door energieproducenten, bij de winning van energiebronnen en conversie van energiebronnen in warmte, gas of brandstoffen. Hier betreft het de processen in het well-to-tank gedeelte van de keten. www.CO2emissiefactoren.nl levert alle emissiefactoren die voor scope 1 en 2 nodig zijn.
In scope 3 gaat het om het opstellen van een inventaris van alle indirecte emissies in de waardeketen. Te denken valt aan de CO2-uitstoot ten gevolge van de productie van energietechniek (centrales) en de productie van voertuigen, de afvalinzameling van (bijvoorbeeld) een kerncentrale en de CO2-uitstoot die is geassocieerd met het gebruik van materialen (CO2-inhoud). Bedrijven die rapporteren over scope 1, 2 en 3 maken een inventaris van zichzelf en alle bedrijven die een rol spelen in hun waardeketen, niet alleen de primaire activiteiten maar ook ondersteunende activiteiten zoals infrastructuur en techniekontwikkeling. Overigens valt CO2 van biogene oorsprong buiten scope 3 en moet volgens een aparte richtlijn gerapporteerd worden.
www.CO2emissiefactoren.nl levert vrijwel geen emissiefactoren die voor scope 3 inventarisaties zijn. Hiervoor zijn andere bronnen te raadplegen. Denk aan MRPI’s, ketenanalyses, de nationale milieudatabase (NMD), en LCA databases.

Aansluiting andere methoden en data

Bovenstaande uitgangspunten komen overeen met andere bekende methoden en tools, zoals:
PAS 2050, WRI GHG Protocol, CEN-EN 16258 (Methodology for calculation and declaration of energy consumption and GHG emissions of transport services (freight and passengers), Ecopassenger, Umwelt Mobil Check, STREAM.
Vrijwel alle gepresenteerde data zijn specifiek voor de Nederlandse situatie (Country Specific), tenzij anders vermeld (EUR). De factoren kunnen dus afwijken van andere emissie databases, zoals die van het VTT Technical Research Centre of Finland (LIPASTO), die van het Department for Environment, Food and Rural Affairs in het Verenigd Koninkrijk en die van The Network for Transport and Environment in Zweden.
De data worden met name gebruikt voor footprint berekeningen van activiteiten, bedrijven en gebieden, maar ook door beleidsmakers, onderzoekers en adviseurs voor het maken van modal shift-berekeningen, beter Openbaar Vervoer en een schoner wagenpark. Data zijn toepasbaar binnen de GRI richtlijnen onder de noemer “national reporting requirements based on the latest GWP rates from recent IPCC assessment reports”

Gebruik

De totale uitstoot van broeikasgassen wordt bij voorkeur berekend door de gebruikte hoeveelheid brandstof(fen) en/of elektriciteit (in eenheden als liter, kg of kWh) van al de gebruikte vervoersopties te vermenigvuldigen met de factoren uit de desbetreffende categorie (brandstoffen voertuigen, brandstoffen energieopwekking, elektriciteit, warmtelevering). Deze berekeningen zijn het meest exact, omdat het reële waarden zijn: het brandstof en/of elektriciteitsverbruik van voertuigen zoals die gemeten zijn in de praktijk.

Als er geen gegevens m.b.t. het brandstof-/energiegebruik voorhanden zijn kan de uitstoot geschat worden met behulp van categorie personenvervoer en categorie goederenvervoer (dit komt bijvoorbeeld voor bij uitbesteed vervoer (in scope 3)).

De uitstoot broeikasgassen door personenvervoer wordt dan geschat door het aantal reizigerskilometers te vermenigvuldigen met de emissiefactoren uit de categorie personenvervoer. Een reizigerskilometer is een eenheid voor de afstand die een individuele reiziger met een bepaald vervoermiddel aflegt. Bij personenauto’s en –bussen moet dus elke individuele reisafstand vermenigvuldigd worden met de factor uit de categorie personenvervoer en vervolgens gedeeld door het aantal inzittenden.

De uitstoot broeikasgassen door goederenvervoer wordt geschat door het aantal tonkilometers te vermenigvuldigen met de emissiefactoren uit de categorie goederenvervoer. Een tonkilometer is een eenheid voor de afstand die een ton goed in een bepaald transportmiddel aflegt.